Instructor alpinism
- Formare instructori
- Durata: 4 module x 5 zile/modul
- De la: 500lei/examen înscriere
- Perioada: 14/15 decembrie 2024
Programul de pregătire al instructorilor de alpinism este gândit pentru condițiile geografice din România, în munți aflați sub limita ghețarului.
Examenul de evaluare caută atât profunzimea cât și amploarea experienței personale, pe care candidații instructori trebuie să o aibă la înscriere.
Candidații care au doar un minim de experiență este puțin probabil să beneficieze pe deplin de cursul de formare sau de evaluare.
Vârsta
Nivel de cățărare pe stâncă
Experiență prealabilă
Palmares (trasee parcurse)
Se desfășoară pe durata a două zile, în zona Brașov și constă în probe de evaluare teoretice și practice, toate fiind eliminatorii.
Cost examinare: 500lei/persoană
Plata se face prin transfer bancar, după acceptarea dosarului de înscriere la examen.
Proba teoretică
Întrebările la testul grilă acoperă următoarele capitole, dar nu numai:
Proba practică
În cadrul ei se vor evalua:
În cadrul cursului de instructori sportivi de alpinism, pregătirea este teoretică, în sală de curs, combinată cu partea practică, pe munte în condiții de iarnă.
Pentru a putea organiza activități de instruire în alpinism, în siguranță și eficient, instructorii aspiranți trebuie să fie capabili să se deplaseze foarte bine pe munte în condiții de iarnă, să evalueze riscurile specifice, să urce bine pe pante de zăpadă sau creste stâncoase, să se cațăre pe gheață și în teren mixt.
La finalul formării profesionale de bază (nivel 1), inițiatorii în alpinism trebuie să fie competenți, printre altele, în toate domeniile prezentate mai jos.
1. Pregătirea activității de instruire
Include aspecte multiple precum organizarea activităților practice și teoretice, gestionarea riscurilor specifice, a echipei de suport sau a grupului de cursanți
2. Managementul riscurilor specifice activității de alpinism
Printre altele, aici sunt incluse aspecte de țin de legislația națională, accidente și diferite planuri pentru situații de urgență sau întreținerea echipamentelor tehnice
3. Metode și instrumente de instruire
Include aspecte multiple precum metodologie, didactică și pedagogie, grupuri umane sau despre psihologia umană și sportivă
4. Competențe tehnice specifice
Mai exact, instructorul de alpinism trebuie să știe, printre altele, ce și cum să predea elementele de mișcare, echipamentul specific, lucrul cu coarda, cunoștințele fundamentale sau rezolvarea de probleme specifice
5. Muntele, mediul natural și protecția mediului
Despre etica în alpinism, accesul la trasee, regulile locale și problemele de mediu specifice acestei activități atât în România cât și pe plan extern.
6. Anatomie sportivă și pregătirea fizică
Pentru a fi capabil să instruiască în siguranță și fără incidente medicale, instructorul trebuie să aibă bune cunoștințe de anatomie sportivă, problemele specifice alpinismului și modul de pregătire fizică.
7. Primul ajutor și igiena în natură
Cunoștințe esențiale în domeniul primului ajutor ce trebuie acordat la fața locului, pe munte, dacă este cazul, fie că este vorba de luxații, fracturi sau și mai grav, de traume și căderi de la înălțime
8. Istoria, organizarea, zonele de alpinism din România și extern
Un bun instructor este acela capabil să explice de unde vin tehnicile și metodele de alpinism, ce au făcut alții în acest domeniu în trecut, care este viitorul și nu în ultimul rând, să cunoască bine principalele zone unde se poate practica alpinismul, atât în România cât și în alți munți.
9. Navigația montană în condiții de iarnă
În urma cursului de formare și a experienței personale, un instructor de alpinism trebuie să știe exact cum se poate deplasa pe munte noaptea, pe viscol sau în condiții de vizibilitate scăzută, adaptat terenul și riscurilor specifice.
10. Mijloace de deplasare pe zăpadă
Viitorii instructori trebuie să fie familiarizați cu gama largă de echipamente moderne ce facilitează deplasarea pe zăpadă precum schiurile de tură – dacă știu să schieze sau rachetele de zăpadă.
După examenul de la finalul nivelului de bază, ”inițiatorii” au posibilitatea de a alege specializarea într-una din cele două ramuri principale de alpinism:
11. Instruire pentru alpinism în pereții mari, teren mixt și la mare altitudine
Specializarea pentru alpinismul non competițional, poate fi obținută doar de către persoanele care:
sau/și
12. Instruire în cățărarea competițională pe gheață/dry tooling
Specializarea pentru alpinismul competițional, poate fi obținută doar de către persoanele care:
Există posibilitatea participării la cele două module de specializare, dar nu în același timp.
Examen înscriere
Module de instruire
Examen final
Consolidare experiență
Modul de specializare
În total, cursul de formare profesională pentru instructorul sportiv de alpinism constă în:
Cursul de pregătire de bază (nivel 1) se desfășoară împărțit în trei module de curs, fiecare cu durata de mai multe zile, ce se vor desfășura în diferite locații din țară, în funcție de tematica din program.
Specializarea constă într-un modul suplimentar de pregătire specific tipului de alpinism ales, care se organizează ulterior examenului final.
Pe parcursul modulelor de pregătire:
Pentru a finaliza cursul de formare profesională de bază, este obligatorie prezența la toate modulele de pregătire și promovarea examenului final.
În cadrul acestui curs, pe parcursul lecțiilor practice și teoretice, fiecare trebuie să aibă următoarele echipamente individuale și colective:
General
Îmbrăcăminte
Accesorii
Echipament de salvare
Echipament de navigație
Echipament tehnic
Echipament de avalanșă
Echipament de deplasare prin zăpadă
”Experiența nu este ceea ce se întâmplă cu tine. Experiența este ceea ce faci cu ceea ce se întâmplă cu tine” (Aldous Huxley)
În general, se crede că toți instructorii care merg cu practicanții pe munte, îi învață să facă alpinism.
Dar abilitatea de a educa tinerii pentru alpinism, lucrul în echipă, sport și în general, pentru viață, este legată de pregătirea profesională și calitatea umană a instructorului, nu de activitate în sine.
Pregătirea instructorului este esențială pentru calitatea umană și sportivă a elevilor săi.
Instructor sau antrenor?
Instructorii și antrenorii împart anumite sarcini, cum ar fi crearea planurilor de lecții, conducerea sesiunilor de pregătire și evaluarea performanțelor participanților.
Cu toate acestea, de obicei instructorii se concentrează pe predarea materialului de curs participanților, în timp ce antrenorii folosesc materialul de curs pentru a-i ghida pe alpiniști în realizarea obiectivelor stabilite.
O definiție a instructorului este așa: ”cineva care predă, informează și îndrumă pe alții”. De fapt, pregătirea instructorului este mai mult despre modul în care se predă și îndrumă, cum se fac toate aceste lucruri și mai puțin despre activitatea de cățărare în sine.
Termenul ”antrenor” este mai apropiat de ceea ce face el în realitate, pentru că este despre ”deblocarea potențialului unui sportiv pentru a-și maximiza performanța”, antrenându-l să învețe cum să-și atingă obiectivul și nu instruindu-l să o facă.
Acestea sunt nuanțe foarte fine legate de profesie, pe care orice profesionist în domeniu trebuie să le înțeleagă foarte bine.
Programul nostru de formare profesională se adresează persoanelor care doresc să lucreze ca instructori de alpinism în munții din România.
În urma acestui curs, Școala Rucksack oferă nu doar un certificat de formare profesională, ci mai ales o pregătire practică și teoretică consistentă, urmată la final de o evaluare cuprinzătoare.
Programul de pregătire pentru instructorul de alpinism este adaptat situațiilor și condițiilor de alpinism întâlnite în munții din România, aflați sub 3.000m altitudine și fără ghețari.
El este în conformitate cu standardul profesional românesc, care spune că ”instructorul sportiv este cel care derulează activitățile de instruire într-o ramură de sport, cu diferite categorii de participanți…”
În același timp, este corelat cu cerințele și standardele similare din țările alpine (din Alpi), acolo unde a apărut această activitate și unde există o mare tradiție și experiență în alpinism.
Programul nostru de pregătire al instructorului de alpinism este conceput pe două nivele, parte a aceluiași curs:
1. Pregătirea de bază (inițiator, nivel 1)
2. Pregătirea de specialitate (instructor, nivel 2) unde sunt următoarele opțiuni:
Organizarea pregătirii profesionale în două trepte (bază + specializare) facilitează obținerea rapidă a cunoștințelor și competențe profesionale de bază (nivel 1), esențiale pentru pregătirea amatorilor pasionați și acumularea de experiență în domeniul instruirii ca instructor aspirant (inițiator).
Ulterior, în urma experienței practice acumulate ca inițiator și a modulului final de specializare (nivel 2), absolvenții primesc atestatul de instructori sportivi.
Pentru a putea participa la pregătirea de specialitate (nivel 2) pentru profesia de instructor de alpinism, aspiranții trebuie să dețină cel puțin certificarea de inițiator în cățărare (nivel 1 – instructor de cățărare)
Fiind atestați și recunoscuți, pe lângă instruirea de bază pe care deja o pot face, instructorii sportivi pot începe instruirea practicanților ce urmăresc performanța competițională (gheață/dry tooling) sau de alt tip non competițional (pereții nordici, altitudine).
Nivelul de bază (Inițiator)
Este primul nivel intermediar de competențe în procesul de formare profesională pentru instruire în alpinism.
Practicantul înscris și acceptat la curs este pregătit, evaluat, re-evaluat dacă este necesar și la final pregătirii nivel 1/de bază – este total competent să inițieze în alpinism de la zero alte persoane, în calitate de instructor aspirant (inițiator), sub supravegherea unui instructor sau antrenor atestat.
Inițiatorul este doar o etapă intermediară în pregătirea profesională care-i permite să înceapă să acumuleze experiență de predare și instruire sub supraveghere, până la finalizarea cursului de instructor.
Inițiatorul este pregătit să instruiască persoanele interesate să practice în siguranță alpinismul de plăcere (hobby), să le învețe să meargă pe trasee clasice de vale sau creastă, fără a avea ca obiectiv obținerea de performanțe sportive în vreun fel sau includerea în sistemul competițional.
Specializarea (Instructor)
Este nivelul superior de competențe în instruirea pentru alpinism , care vin în completarea celor de bază, obținute anterior la nivelul 1.
Instructorul de alpinism are deja:
Instructorul are cunoștințele necesare să instruiască persoanele atât pentru alpinismul de plăcere/hobby (nivel 1), cât mai ales să ofere instruire specifică pentru obținerea de performanță sub directa supraveghere a antrenorului sportiv, acolo unde acesta există.
Performanța în alpinism se poate obține atât în cadrul competițiilor specifice de cățărare pe gheață și dry tooling ce au loc momentan doar la nivel internațional, cât și în cadrul altor activități de cățărare non competiționale precum alpinismul tehnic sau de altitudine.
Persoanele care doresc să obțină specializarea de instructor sportiv de alpinism, care este recunoscută de către Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), trebuie să parcurgă toate modulele de curs.