Instructor de cățărare
- Formare instructori
- Durata: 20 zile
- De la: va urma
- Perioada: Aprilie - Noiembrie 2025
Vârsta
Nivel de cățărare
Experiență prealabilă
Experiența de cățărare trebuie să includă atât trasee de escaladă de o lungime, la falezele de stâncă cât și trasee de minim trei lungimi de perete echipate tradițional, non – sportiv (pitoane, protecții mobile).
După completarea formularului de înscriere și confirmarea îndeplinirii condițiilor de înscriere la curs, urmează examenul de evaluare inițială a competențelor și cunoștințelor în domeniu.
Se desfășoară pe durata a două zile și constă în probe de evaluare teoretice și practice, toate fiind eliminatorii.
Teorie
Proba 1
Proba 2
Testul acoperă următoarele capitole, dar nu numai:
– cățărarea românească și internațională: istorie, zone de practicare, organizare națională și internațională, stiluri de cățărare, etică
– sistemul competițional național și internațional: informați generale despre istorie și organizare
– echipamentul de cățărare
– nodurile și manevrele specifice
Practic
Se vor evalua:
Abilitățile tehnice de cățărare
Abilitățile în domeniul siguranței
Abilitățile psihice la înălțime
Abilități de munte generale
În cadrul cursului de instructori sportivi de cățărare, pregătirea este:
Modulele de pregătire sunt făcută în mod progresiv, flexibile, adaptate nivelului individual de pregătire și grupului de cursanți.
De asemenea, modulele de pregătire la stâncă sunt programate și adaptate condițiilor meteo, în zile din cursul săptămânii și în perioade din an în afara vacanțelor și a concediilor de vară, dar potrivite pentru cățărare.
La finalul formării profesionale de bază (nivel 1), inițiatorii în cățărare trebuie să fie competenți, printre altele, în toate domeniile prezentate mai jos.
Toate acestea sunt discutate, învățate, repetate și exersate în timpul cursului de formare.
1. Pregătirea activității de instruire
Include aspecte multiple precum organizarea activităților practice și teoretice, gestionarea echipei de suport sau a grupului de cursanți
2. Managementul riscurilor specifice activității de cățărare
Printre altele, aici sunt incluse aspecte de țin de legislația națională, accidente și diferite planuri pentru situații de urgență sau întreținerea echipamentelor tehnice din punct de vedere legal.
3. Metode și instrumente de instruire
Include aspecte multiple precum metodologie, didactică și pedagogie, grupuri umane sau despre psihologia umană și sportivă
4. Competențe tehnice specifice
Mai exact, instructorul de cățărare trebuie să știe, printre altele, ce și cum să predea elementele de mișcare, echipamentul specific, lucrul cu coarda, cunoștințele fundamentale sau rezolvarea de probleme specifice
5. Stânca, mediul natural și protecția mediului
Despre etica în cățărarea pe stâncă, accesul la pereți, regulile locale și problemele de mediu specifice acestei activități, atunci când se desfășoară în mediul natural.
6. Anatomie sportivă și pregătirea fizică
Pentru a fi capabil să instruiască în siguranță și fără incidente medicale, instructorul trebuie să aibă bune cunoștințe de anatomie sportivă, problemele specifice cățărării și modul de pregătire fizică
7. Primul ajutor și igiena în sălile de sport și în natură
Cunoștințe esențiale în domeniul primului ajutor ce trebuie acordat, dacă este cazul, atât în sălile de cățărare cât și în natură, la stâncă, fie că este vorba de luxații, fracturi sau și mai grav, de traume și căderi de la înălțime
8. Istoria, organizarea, zonele de cățărare și sistemul competițional
Un bun instructor este acela capabil să explice de unde vin tehnicile și metodele de cățărare, ce au făcut alții în acest domeniu în trecut, sistemul competițional actual, care sunt tendințele în viitor și nu în ultimul rând, să cunoască bine principalele zone de cățărare din țară și de pe plan internațional
După examenul de la finalul nivelului de bază, persoanele care au trecut vor avea posibilitatea de alegere a specializării pe una din cele două ramuri principale de cățărare avansată, având:
9. Competențe specifice de instruire în cățărarea trad și pereții mari
sau/și
10. Competențe specifice de instruire în escalada sportivă competițională
Dacă participă la cele două module, persoanele interesate pot obține ambele competențe specifice de la pct. 9 și 10.
La finalul cursului de formare (nivel 1 + 2), expertiza instructorului îi va permite să organizeze cursuri de instruire în cățărare într-un mod legal și sigur pentru participanți.
El va fi capabil să ia deciziile corecte privind alegerea zonei de instruire, ritmul de pregătire și tot ceea ce ține de riscurile activităților desfășurate.
Examen de intrare
Module de pregătire
Consolidare experiență
Examen final
Modul de specializare
În total, cursul de formare profesională pentru instructorul sportiv de cățărare/escaladă constă în:
Cursul de pregătire de bază (nivel 1) se desfășoară împărțit în trei module de curs, fiecare cu durata de mai multe zile, ce se vor desfășura în diferite locații din țară, pe diferite tipuri de rocă, în funcție de tematica din program.
Specializarea constă într-un modul suplimentar de pregătire specific tipului de cățărare ales, care se organizează ulterior examenului final.
CICLUL DE FORMARE 2025
Structură de pregătire pentru anul în curs este următoarea:
Examen de intrare
Module de instruire
Examen final (nivel 1)
Perioadă de consolidare (inițiator)
Modul de specializare (nivel 2)
Modulele de pregătire conțin:
Pentru a finaliza cursul de formare profesională de bază, este obligatorie prezența la toate modulele de pregătire, realizarea consolidării profesionale și promovarea examenului final.
În cadrul acestui curs, pe parcursul lecțiilor practice și teoretice, fiecare trebuie să aibă următoarele echipamente individuale și colective:
Încălțări
Haine
Accesorii
Altele
Pentru cățărare
Altele
Mapa de documente
”Experiența nu este ceea ce se întâmplă cu tine. Experiența este ceea ce faci cu ceea ce se întâmplă cu tine” (Aldous Huxley)
În general, se crede că toți instructorii care merg cu practicanții la stâncă sau la panou, îi învață să se cațăre.
De asemenea, în mod eronat, mulți consideră că activitatea de cățărare în sine, este suficientă pentru a învăța cum să fii sportiv mai performant sau o persoană mai bună, în general.
De fapt, abilitatea de a educa tinerii pentru cățărare, lucrul în echipă pe stâncă, sport și în general, pentru viață, este legată de pregătirea profesională și calitatea umană a instructorului, nu de activitate în sine.
Pregătirea instructorului este esențială pentru calitatea umană și sportivă a elevilor săi.
Instructor sau antrenor?
Instructorii și antrenorii împart anumite sarcini, cum ar fi crearea planurilor de lecții, conducerea sesiunilor de pregătire și evaluarea performanțelor participanților.
Cu toate acestea, de obicei instructorii se concentrează pe predarea materialului de curs participanților, în timp ce antrenorii folosesc materialul de curs pe care îl predau pentru a-i ghida pe sportivi în realizarea obiectivelor stabilite.
O definiție a instructorului este așa: ”cineva care predă, informează și îndrumă pe alții”. De fapt, pregătirea instructorului este mai mult despre modul în care se predă și îndrumă, cum se fac toate aceste lucruri și mai puțin despre activitatea de cățărare în sine.
Termenul ”antrenor” este mai apropiat de ceea ce face el în realitate, pentru că este despre ”deblocarea potențialului unui sportiv pentru a-și maximiza performanța”, antrenându-l să învețe cum să-și atingă obiectivul și nu instruindu-l să o facă.
Acestea sunt nuanțe foarte fine legate de profesie, pe care orice profesionist în domeniu trebuie să le înțeleagă foarte bine.
Programul de formare profesională pentru instructorii de cățărare/escaladă sportivă se adresează persoanelor care au experiența minim necesară ca practicanți și doresc să lucreze ca instructori de cățărare/escaladă la nivel național, atât pe stâncă cât și pe structuri artificiale.
Persoanele care finalizează acest curs organizat de școala noastră și obțin certificarea oferită de statul român prin intermediul Autorității Naționale pentru Calificări (ANC) vor putea organiza cursuri de instruire în cadrul diverselor entități juridice – cluburi sportive, asociații, săli indoor de cățărare sau școli publice și private, în conformitate cu legislația românească în vigoare.
Conform standardului românesc de pregătire ”Instructorul sportiv este cel care derulează activitățile de instruire într-o ramură de sport, cu diferite categorii de participanți…”
Programul nostru de pregătire al instructorului de cățărare este conceput pe două nivele, parte a aceluiași curs:
Organizarea pregătirii profesionale în două trepte (bază + specializare) facilitează obținerea rapidă a cunoștințelor și competențe profesionale de bază (nivel 1), esențiale pentru pregătirea amatorilor pasionați și acumularea de experiență în domeniul instruirii ca instructor aspirant (inițiator).
Ulterior, în urma experienței practice acumulate ca inițiator și a modulului final de specializare (nivel 2), absolvenții primesc atestatul de instructori sportivi.
Fiind atestați și recunoscuți, pe lângă instruirea de bază pe care deja o pot face, instructorii sportivi pot începe instruirea practicanților ce urmăresc performanța competițională (escaladă sportivă) sau de alt tip non competițional (cățărare trad, mari pereți).
Nivelul de bază (Inițiator)
Este primul nivel intermediar de competențe în procesul de formare profesională pentru instruire în cățărare.
Practicantul înscris și acceptat la curs este pregătit, evaluat, re-evaluat dacă este necesar și la finalul stagiului de pregătire nivel 1/de bază – este total competent să inițieze în cățărare de la zero alte persoane, în calitate de instructor aspirant (inițiator), sub supravegherea unui instructor sau antrenor atestat.
Inițiatorul este doar o etapă intermediară în pregătirea profesională care-i permite să înceapă să acumuleze experiență de predare și instruire sub supraveghere, până la finalizarea cursului de instructor.
Inițiatorul este pregătit să lucreze cu persoanele interesate să practice în siguranță cățărarea pe stâncă sau pe structuri artificiale de plăcere (hobby), fără a avea ca obiectiv obținerea de performanțe sportive în vreun fel sau includerea în sistemul competițional.
Specializarea (Instructor)
Este nivelul superior de competențe în instruire, care vin în completarea celor de bază, obținute anterior la nivelul 1.
Instructorul de cățărare are deja experiență practică minimă de instruire, în calitate de inițiator (nivelul 1) și module de pregătire suplimentare și complementare inițiatorului.
Instructorul are cunoștințele necesare să instruiască persoanele atât pentru cățărarea de plăcere/hobby (nivel 1 – de bază), cât mai ales să ofere instruire specifică pentru obținerea de performanță sub directa supraveghere a antrenorului sportiv, acolo unde acesta există.
Performanța sportivă se poate obține atât în cadrul competițiilor de cățărare/escaladă sportivă, la nivel național/internațional, cât și în cadrul altor activități de cățărare non competiționale precum cățărarea trad sau big wall, de exemplu.
Persoanele care doresc să obțină specializarea de instructor sportiv de cățărare/escaladă, care este recunoscută de către Autoritatea Națională pentru Calificări, trebuie să parcurgă toate modulele de curs.